Thursday 14 June 2012

Anwar dalam 'tong taik' 16 tahun

 

Dulu lain sekarang lain. Macam cerita tong taik juga.


Ceramah Hj Hadi Awang dulu akan kebodohan Anwar
Kisahnya, rewind 30 tahun lalu. Pemimpin sebuah pertubuhan belia Islam yang besar berhasrat nak masuk politik dan beliau pada masa tu berada didalam DILEMA – nak join parti berlambangkan bulan ka atau parti yang ada keris bersilang. Pikiak pi, pikiak mai, si pemimpin tu buat keputusan nak berkeris, tak mau pi ke bulan. Alasannya nak cuci parti tu dari dalam – fight from within katanya. Dan antara response daripada para pemimpin utama parti bulan Hj Hadi Awang ketika itu ialah, “awat la bodo sangat si Anwar ni, nak pi masuk terus ke dalam tong taik tu buat apa, patutnya guna la paip, semboq bagi cuci dulu …....”, lebih kurang macam tulah katanya, tapi bukan la guna loghat utara tapi loghat orang Marang Terengganu.

Dan selama 16 long years, bak kata orang putih, si Anwar berada didalam tong taik, sehingga naik jadi orang no. 2 didalam tong tu. Dan ttuuuppppp …... bila si Anwar tu kena hambat keluaq dari tong taik, antara orang mula-mula yang memeluk si Anwar tu ialah si pemimpin yang kata dia bodo dulu tu la, sapa lagi Hj Hadi lah. Tak sedar kah dia yang dipeluk tu ialah duduk dalam tong yang berisi taik selama 16 – ENAMBELAS TAHUN lamanya. Patutnya sebelum memeluk orang itu patutnya disimbah dulu dengan air paip ….... yang Hj Hadi pi peluk Anwar tu satu cerita la … ada lagi orang-orang bermata sepet dan berbauk tapi tak bersarban datang menaiki roket berjabat salam dan berdakapan dengan si Anwar ini ….. maka terpalit dan terbau TAIK lah semuanya hingga ke hari ini …... dan disebabkan sama-sama telah terpalit dan terbau maka ditubuhkanlah satu gerombolan yang dinamakan PR – PAKAT RASA taik.

Begitulah ceritanya yang aku sendiri dengar di Taman Sri Saujana, Muar Johor masa itu PAS betui2 nak perjuangkan Islam, aku pun ikut sama..........rupa2nya aku kena kencin.

No comments:

Post a Comment